PŁASZCZ ROLI – czyli jak za pomocą dramy kształtować nawyki dziecka

Każdy człowiek jest aktorem. W ciągu dnia wielokrotnie musimy zmieniać naszą rolę społeczną i odgrywać  ją z pełnym zaangażowaniem. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że zabawy teatralne, podczas których dzieci wcielają się w rozmaite role, można wykorzystywać również w celach edukacyjnych. 

Metodami, które korzystają z wcielania się w role są m.in. psychodrama, oraz drama. Ta pierwsza jest znaną formą psychoterapii, tę drugą z kolei wykorzystuje się jako narzędzie edukacyjne.

Esencją dramy jest konflikt. Osoby biorące udział w zajęciach (zarówno dorośli, jak i dzieci) muszą zabawić się w aktorów, „wejść” na scenę i rozwiązać dany konflikt od środka. Bardzo często podczas dramy korzysta się z metody improwizacji, która ułatwia wczucie się w rolę, czyli pomaga między innymi we „wzięciu na siebie” emocji odgrywanej postaci.

Okazuje się, że takie życie fikcją, może przynieść wiele korzyści również w realnym życiu. Po pierwsze drama jest niezwykle bezpieczną metodą. Sceny odgrywa się w tak zwanym „płaszczu roli”. Nie jesteśmy sobą, lecz odgrywaną postacią, a mimo to możemy wypróbować różne scenariusze rozwiązywania prawdziwych konfliktów. Bez konsekwencji! Wczucie się w postać pozwala w uzmysłowieniu sobie emocji towarzyszących konfliktowi. Jest to bezcenne doświadczenie, które doskonale wpływa m.in. na rozwój empatii, a także na umiejętność dostrzegania i rozumienia własnych emocji.

Drama jest również doskonałym narzędziem kształtującym nawyki. Wcielanie się w role pozwala nie tylko na rozwiązywanie konfliktów, ale również na zrozumienie różnych problemów  „od środka”. Takie doświadczenia nabyte w trakcie sceny zostaje w „aktorze”. Może to być rewelacyjny sposób nauki.

Umysł dziecka jest chłonny jak gąbka. To od nas samych zależy czym owa gąbka nasiąknie. Tworząc zajęcia Ogniska Online stawiamy nie tylko na naukę nowych umiejętności. Chcemy również zapoznawać dzieci z ważnymi, z naszego punktu widzenia, tematami społecznymi.

W naszej lekcji LIVE  – „Fabryka Słodyczy Carmello” poruszyliśmy np. temat zdrowego żywienia. Dzieci wcieliły się w postaci detektywów. Podczas prowadzenia śledztwa odkrywały, że słodycze składają się m.in. z cukru, konserwantów i sztucznych barwników. Pod koniec lekcji dowiedziały się, że wyżej wymienione składniki mogą być dla organizmu szkodliwe, ale istnieją zdrowe zamienniki, z których możemy korzystać. Takie samodzielne odkrywanie ciekawostek może w niewyobrażalny sposób wpłynąć na wypracowywanie nowych nawyków. Nie tylko w dziecinie odżywiania.

W jednej z lekcji kursu AKTORSTWO OD PODSTAW podejmujemy istotny z naszego punktu widzenia temat ekologii. Nie jest to jednak zwykła pogadanka o sortowaniu śmieci. Zależy nam aby dzieci zamiast słuchania, aktywnie uczestniczyły w zajęciach. Dlatego wymyśliliśmy fabułę, w trakcie której dzieci mają okazję stać się superbohaterami. Ich zadaniem jest uratowanie zaśmieconej planety. Takie działanie, a także wczucie się w postać, pomaga w zrozumieniu wagi problem. To z kolei może prowadzić do zakorzenienia istotnych postaw społecznych.

Zdrowe żywienie i ekologia nie są jedynymi tematami, które poruszamy w naszych lekcjach. Jest ich o wiele więcej. Jeżeli chcecie aby Wasze dzieci obcowały z tematami tego typu, kształtowały swoją kreatywność, uczyły się improwizacji, koncentracji, rozwijały swoją osobowość, to koniecznie zapiszcie je do III edycji naszego kursu AKTORSTWO OD PODSTAW.

KONTAKT: 

Chcesz poznać więcej szczegółów

napisz do nas: ania@ogniskoonline.pl

lub zadzwoń: +48 605 995 259