NIEDOCENIANA UMIEJĘTNOŚĆ – Jak koncentracja kształtuje osobowość dziecka?

„Skup się!” – kto z nas choć raz w życiu nie usłyszał takiej uwagi? Zazwyczaj ignorujemy komentarze tego typu, uznajemy je za zbędne, machamy na nie ręką. Bardzo często nie zdajemy sobie jednak sprawy jak istotną rolę koncentracja odgrywa w codziennym życiu Nas i Naszych dzieci.  

KONCENTRACJA – wpływ na mózg i osobowość

Obsesyjnie pragniemy opanować wielozadaniowość. Nie ma się czemu dziwić. W ten sposób staramy się dostosować do otaczającej nas rzeczywistości, a ta wypełniona jest gigantyczną ilością bodźców i informacji. Większość z nich dostarczają nam technologiczne gadżety. Nie są to warunki wspierające rozwój koncentracji. Przeciwnie. Wedle badań przeprowadzonych przez McCombs School of Business  na Uniwersytecie Teksańskim w Austin, nawet przebywanie w towarzystwie wyłączonego smartfona rozprasza nasze skupienie!

Brak umiejętności koncentracji w dzieciństwie może  wpłynąć również na dorosłą egzystencję. Przecież to właśnie we wczesnych latach życia formuje się ludzki mózg, a także osobowość.

Wedle naukowców procesy zachodzące w umyśle bezpośrednio wpływają na kształtowanie mózgu. Jednym z owych procesów jest właśnie koncentracja, którą określamy również mianem skupienia lub uważności. „Za powstawanie w mózgu fizycznych zmian odpowiedzialny jest psychiczny stan umysłu: stan ten zwany jest „uwagą”. Uważność ma znaczenie… dla dynamicznej struktury obwodów mózgu i dla zdolności mózgu do autorekonstrukcji” – twierdzi amerykański psychiatra Jeffrey M. Schwartz  w swojej książce „The Mind and the Brain Neuroplasticity and the Power of Mental Force”.

Koncentracja ma również gigantyczny wpływ na rozwój osobowości. Umiejętność skupienia jest niezwykle pomocna podczas nauki i przyswajania wiedzy. Pozwala np. na efektywniejsze zapamiętywanie, dokładniejsze wczytanie się w tekst lub słuchanie ze zrozumieniem. Korzystać można z niej również podczas zajęć sportowych.

Amerykańska psycholożka sportu Sarah M. Whitman twierdzi, że skupienie ma bezpośredni związek z kilkoma cechami, które powinien posiadać każdy dobry sportowiec. Są to m.in. umiejętność bycia tu i teraz, ignorowanie czynników rozpraszających, radzenie sobie z niepokojem lub niepotrzebnym podekscytowaniem oraz dostrzeżenie szczegółów, które mogą dawać sportowcowi przewagę.

Sukcesy w nauce, czy w sporcie mogą wpływać na to jak dziecko postrzegane jest przez swoich rówieśników, a przede wszystkim jak postrzega samo siebie. To z kolei może prowadzić do wysokiej lub niskiej samooceny. Powodować wzrost lub spadek pewności siebie.

KONCENTRACJA – jak funkcjonuje u dzieci

Choć część źródeł podaje, że dzieci w wieku 4 lat potrafią skoncentrować się na okres od 8 do maksymalnie 20 minut, to jednak częściej wspomina się o przedziale czasowym 8-12 minut. U 8 latków skupienie możliwe jest na okres 16-40 minut, choć większość źródeł podaje jednak przedział czasowy 16-24 minuty. Nie jest to nawet jedna godzina lekcyjna! Tu pojawia się DYLEMAT NR. 1 – co zrobić skoro dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na dłuższy okres czasu?

Drobnej podpowiedzi w tej kwestii udziela nam Maria Montessori, włoska lekarka i twórczyni autorskiego systemy wychowania dzieci – „W przypadku małego dziecka można stwierdzić, że nie jest ono w stanie skupić się na jednym przedmiocie przez długi czas, chyba że to sam przedmiot samoczynnie przyciąga uwagę dziecka.”.

Słowo przedmiot w tej wypowiedzi nie musi być traktowane dosłownie. Możemy zastąpić je innym – lekcja, zadanie, cel. Tu pojawia się DYLEMAT nr. 2 – jak dowiedzieć się co jest w stanie przyciągnąć uwagę dziecka? Ponownie z pomocą przychodzi nam Maria Montessori – (…) nie możemy skupić uwagi dziecka i nakierować jej tam gdzie chcemy, ale powinniśmy obserwować, gdzie dziecko kieruje swoją uwagę, ponieważ ta tendencja ukazuje istniejącą w jego wnętrzu „drogę” lub potrzebę rozwoju, którą dziecko posiada z natury.

Odpowiedzi na obydwa DYLEMATY bierzemy pod uwagę tworząc lekcje Ogniska Online. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że dzieci w wieku 4-8 lat uwielbiają zabawę, jednak ta wiedza nie wystarczy do tworzenia odpowiednich scenariuszy. Nasze wieloletnie doświadczenie pedagogiczne pozwoliło nam zorientować się jakie tematy są dla dzieci interesujące i atrakcyjne. Jakie gry i zabawy potrafią pochłonąć ich uwagę, wzbudzić radość i ekscytację. W rozeznaniu pomagają nam również prace domowe naszych Ogniskowiczów, które doskonale ilustrują ich zainteresowania i emocje. Tworząc scenariusze bierzemy również pod uwagę opinie i wskazówki rodziców.

Przygotowując tematy, które mają pojawić się w lekcjach Ogniska Online nie zapominamy również o koncentracji. Bardzo często „przemycamy” różne ćwiczenia, które ułatwiają dzieciom skupienie. Oczywiście chowamy je pod płaszczykiem dobrej zabawy. W jednej z lekcji z kursu AKTORSTWO OD PODSTAW pojawia się np. ćwiczenie na uważne słuchanie i wychwytywanie rozmaitych dźwięków. Aby uatrakcyjnić zadanie obudowaliśmy je w fabułę indiańskiej przygody. W innej lekcji zaproponowaliśmy dzieciom ćwiczenie w formie zabawy „muszki-pająk”. Dzieci wcielają się w postaci muszek, które mogą poruszać się tylko kiedy nie patrzy na nie groźny pająk. Skoncentrowanie pomaga w bacznym obserwowaniu źródła zagrożenia. W ZAKTUALIZOWANEJ wersji kursu AKTORSTWO OD PODSTAW znajduje się również osobny moduł RELAKS I KONCENTRACJA. Wszystko to aby jeszcze efektywniej rozwijać umiejętności Waszych dzieci!

Ćwiczenia na koncentrację pojawią się również w naszej najnowszej, bezpłatnej lekcji aktorstwa LIVE – „Fabryka Słodyczy Carmello”! Odbędzie się ona 12 stycznia 2021 roku o godzinie 19:00.  Aby się na nią zapisać wystarczy kliknąć tutaj! 

KONTAKT: 

Chcesz poznać więcej szczegółów

napisz do nas: ania@ogniskoonline.pl

lub zadzwoń: +48 605 995 259