MOTORYKA – Czym jest i dlaczego dzieci powinny nad nią pracować?

Motoryka to określenie ogólnej sprawności ruchowej. Dzieli się na motorykę dużą, która obejmuje ruchy całego ciała, oraz motorykę małą, czyli sprawność dłoni i palców. Choć ruch często utożsamiany jest wyłącznie z rozwojem fizycznym dziecka, to ma on jednak również wpływ na kształtowanie jego osobowości.

MOTORYKA DUŻA, KORZYŚCI

Motoryka duża to określenie związane z obszernymi ruchami ciała – bieganiem, skakaniem, pływaniem, grą w piłkę – kopaniem, odbijaniem, rzucaniem. Każda z tych aktywności potrafi przynieść dziecku niesłychaną radość. Ponieważ w okresie dorastania dzieci mają w sobie niewyczerpane pokłady energii, warto spożytkować jej część na rozwój motoryki dużej. Dlaczego?

Przede wszystkim z motoryką dużą związany jest efektywny rozwój układu nerwowego. Aktywność fizyczna jest również niezwykle ważna ze względu na zdrowie. Nie chodzi wyłącznie o zdrowie ciało, ale również zdrowy umysł. Aktywność powoduje wzrost poziomu endorfin, a to łączy się z polepszeniem samopoczucia. Ruch pozwala dzieciom na nabranie pewności dotyczącej własnego ciała, a także na rozładowanie negatywnych emocji.

Dodatkową korzyścią związaną z aktywnym spędzaniem wolnego czasu w dzieciństwie, jest możliwość ukształtowania pozytywnego nawyku w tym zakresie, a nawyk ten może towarzyszyć dziecku w jego dorosłym życiu.

MOTORYKA MAŁA, A ROZWÓJ MOWY

Motoryka mała obejmuje nasze zdolności manualne. Są to umiejętności niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie. Dłońmi dzieci „pracują” na co dzień – korzystają ze sztućców podczas jedzenia, trzymają długopis przy pisaniu, lepią z plasteliny podczas zajęć plastyki.

Warto wspierać rozwój motoryki małej, bo jest ona również związana z rozwojem mowy. Część kory mózgowej, która odpowiada za poruszanie dłońmi, sąsiaduje z częścią kory mózgowej odpowiedzialną za ruch mięśni narządów artykulacyjnych. Aktywacja jednego obszaru mózgu, wpływa na uruchomienie obszaru drugiego. Logopedzi dziecięcy bardzo często korzystają z ćwiczeń rozwijających motorykę małą, aby wpłynąć w ten sposób na prawidłowe działanie narządów artykulacyjnych.

MOTORYKA, A ZAJĘCIA TEATRALNE

Dzieci doskonale uczą się przez ruch, a ten obecny jest w większości gier i zabaw teatralnych. Lekcje Ogniska Online, choć odbywają się przed ekranami, są skonstruowane tak, aby dzieci mogły w nich aktywnie uczestniczyć i uruchamiać przy tym swoje ciało.

W kursie AKTORSTWO OD PODSTAW pojawia się np. lekcja, podczas której dzieci muszą wcielać się w role zwierząt. To aktorskie ćwiczenie wiąże się z uruchomieniem całego ciała. Ponieważ zwierzęta są różne, a co za tym idzie poruszają się w różny sposób, dzieci także muszą przejść przez całą masę aktywności – bieganie, skakanie, a nawet czołganie się. Każda z tych aktywności niesłychanie wpływa na rozwój motoryki dużej.

Motorykę małą ćwiczymy np. w jednej z lekcji Kursu Kreatywności MALI AKTORZY. Dzieci wraz z Anią i Grześkiem lądują na powierzchni nieznanej planety. Tęsknią za domem i rzeczami codziennego użytku. Postanawiają je sobie wyobrazić, a następnie odegrać. Podczas tego zadania dzieci muszą wykonać całą serię ćwiczeń manualnych m.in. trzymać w dłoni nieistniejącą filiżankę, grać na nieistniejącej gitarze, a także kroić posiłek za pomocą nieistniejących szczutków.

Poniżej prezentujemy Państwu jedno ćwiczenie, które doskonale wzmacnia zarówno motorykę dużą jak i małą. Zachęcamy aby Wasze dzieci wspólnie z Anią i Grześkiem pomogli Instruktorowi Żółwiowi. Co będą musieli zrobić? Schwytać plastikowe ryby, które zaśmiecają dna mórz i oceanów! Brzmi to jak świetna zabawa. Prawda?

KONTAKT: 

Chcesz poznać więcej szczegółów

napisz do nas: ania@ogniskoonline.pl

lub zadzwoń: +48 605 995 259