Nauka poprzez zabawę - jak korzystać z dziecięcej wyobraźni?

Zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności nie zawsze wiąże się z “maratonem” lekcji oraz z wielogodzinnym ślęczeniem nad książkami. Są prostsze sposoby, po które coraz częściej sięgają szkoły w innych częściach świata. Przekonaj się jakie!

ARTYSTA-MATEMATYK, czyli wpływ kreatywności na naukę przedmiotów ścisłych

Na pierwszy rzut oka edukacja artystyczna i przedmioty ścisłe mają ze sobą niewiele wspólnego. Takie myślenie utrwalają zakorzenione stereotypy, na przykład dzielenie ludzi na tych „dobrych z matematyki” i tych „dobrych z przedmiotów humanistycznych”. Okazuje się jednak, że edukacja artystyczna w niewyobrażalny wręcz sposób może wspomagać naukę przedmiotów ścisłych – zwłaszcza u dzieci.  

Doskonałym przykładem są zajęcia prowadzone przez Melisse Richardson w szkole podstawowej – Westlawn Elementary School. Wyobraźcie sobie rozszalałą zgraję maluchów, które wcielają się w postaci nosorożców, biedronek, kangurów i żab. Cała ta menażera rusza w kierunku wodopoju, który symbolizuje przyklejona do podłogi niebieska taśma. Czy to wygląda na lekcję matematyki? Nie? A jednak nią jest!  Ten „wyścig do wodopoju” wymyślony został jako kreatywny sposób uczenia dzieci jednostek miar.

Za pomysł organizacji lekcji tego typu odpowiada The Wolf Trap Institute. Wedle ich koncepcji nauczyciele przedmiotów artystycznych, współpracują z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej i wspólnie konstruują kreatywne lekcje matematyki. Aby angażować dzieci w naukę przedmiotów obowiązkowych wykorzystuje się m.in. dramę i taniec. Zajęcia tego typu określane są mianem art integration. Według badań przeprowadzonych przez American Institutes for Research,  dzieci które uczyły się matematyki tą kreatywną metodą, wyprzedzały w nauce te, które podchodziły do niej w sposób tradycyjny.

Co zaskakujące, kreatywność ma wpływ nie tylko na matematykę podstawową, ale również na tę o nieco większej skali – ekonomię. Według UCLA’s Anderson Forecast School of Management, edukacja artystyczna pomaga w zdobyciu umiejętności niezbędnych z punktu widzenia współczesnej ekonomii.

„(…) Edukacja artystyczna, która jest inwestycją w naszych przyszłych, kreatywnych pracowników, stanie się kluczowym elementem naszego systemu edukacji” – twierdzi William Yu ekonomista, wykładowca UCLA Anderson School of Management. Mimo iż technologia odgrywa we współczesnym świecie coraz ważniejszą rolę, William Yu twierdzi, że roboty nigdy nie będą w stanie zastąpić kreatywnych pracowników.

„Wzrost gospodarczy i dobrobyt w XXI wieku zależeć będą od naszej edukacji artystycznej” – dodaje ekonomista.

Widać więc, że kreatywność i nauka przedmiotów ścisłych mogą iść ze sobą w parze. Świetnie obrazuje to przykład Briana May’a – gitarzysty legendarnego zespołu Queen, który studiował fizykę i matematykę w londyńskim Imperial College, a także aktora i komika Rowana Atkinsona, który był studentem elektrotechniki oxfordzkiego The Queen’s College.

TWORZENIE HISTORII, czyli jak zwalczyć niechęć do nauki za pomocą zabawy

Lekcje Ogniska Online przygotowywane są tak, aby nie zabierać dzieciom najważniejszego naszym zdaniem aspektu edukacji – RADOŚCI. Rozwijajmy dziecięcą kreatywność, uczymy koncentracji, dykcji, wzbogacamy słownictwo, ale wszystkie te elementy obudowujemy formą teatralnej przygody. Wiele eksperymentów pokazuje, że podczas zabawy dzieci są skłonne nieświadomie przełamywać bariery, których nie są w stanie przełamać w normalnej życiowej sytuacji.

Świetnym przykładem jest tutaj strategia przyjęta przez GE Healthcare. Ten producent maszyn do wykonywania rezonansu magnetycznego otrzymał informację, że dzieci podczas badania nie są w stanie przez długi czas leżeć nieruchomo.  Doug Dietz, pracownik  GE Healtcare, podszedł do sprawy nie od strony technologicznej, a…kreatywnej. Pokój, w którym stała maszyna do rezonansu, ozdobił tak aby przypominał on port, zaś samą maszynę przemalował na statek piracki!

Osoba przeprowadzająca rezonans, zamiast wprowadzać dziecko w tajniki badania, wprowadza ją w… fabułę historii o piratach, w której dziecko bierze udział. Jednym z elementów odgrywanej historii jest nieruchome leżenie na pokładzie statku pirackiego (czyli w pomalowanej maszynie do rezonansu). Jak się okazało, ilość dzieci, która znosiła badanie bez zbędnego narzekania, wzrosła diametralnie. Wystarczyło trochę farby i odpowiednia historia!

Podobną strategię przyjmujemy podczas pisania scenariuszy lekcji Ogniska Online. Staramy się tworzyć historie, które pomogą dzieciom zwalczać strach, znudzenie, czy niechęć. Powołamy się tutaj na przykład nauki poprawnej wymowy. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że nakłonienie dziecka do wyraźnego mówienia może być sprawą niezwykle trudną. Sami jesteśmy aktorami i śmiało możemy przyznać, że zajęcia z dykcji nie należały do naszych ulubionych. Jednak opakowanie ćwiczeń w atrakcyjną historię, przynosi niezwykłe efekty.

Otrzymujemy całą masę prac domowych, w których pociechy z naszych kursów wykonują ćwiczenia dykcyjne z zapałem i radością malującą się na ich twarzach. Rodzice wysyłający owe prace, zdają się być z tego faktu nie mniej szczęśliwi od ich dzieci.  

W końcu kto nie chciałby ćwiczyć dykcji w towarzystwie Świętego Mikołaja, albo jak w poniższej lekcji pomóc w nauce wymowy niesfornemu sąsiadowi? 

KONTAKT: 

Chcesz poznać więcej szczegółów

napisz do nas: ania@ogniskoonline.pl

lub zadzwoń: +48 605 995 259