OCENY – CZY BEZ NICH EDUKACJA JEST MOŻLIWA?

Problemy z nauką, bezradność w kwestii rozwiązywania problemów, agresywne zachowanie. Co je łączy? To tylko niektóre zjawiska, które mogą być następstwem zaniedbań w kwestii rozwoju poznawczego dziecka.

PO CO SIĘ UCZYMY?

Odpowiedź na to pytanie jest dość oczywista. Uczymy się żeby zdobyć wiedzę i nowe umiejętności. Tu pojawia się drugie pytanie – jak ma się realna wiedza, do tej, którą zdobywamy wyłącznie w celu uzyskania najlepszej oceny, najwyższej średniej lub największej liczby punktów? Nie zawsze idą one w parze, o czym świadczy choćby znany wszystkim system 3xZ, czyli zakuć, zdać i zapomnieć.

Dlaczego dzieci  często nie chcą się uczyć dla samych siebie, a robią to wyłącznie dla dobrych ocen? Po części odpowiada za to system edukacji, który opiera swoje działanie na testach, egzaminach pisanych pod klucz i przyjmuje kryterium punktacji jako warunek dostania się do szkoły lub na uczelnię. Jednak odpowiadamy za to również my – dorośli.

Według ankiety, którą Rick Weissbourd przeprowadził dla Harvard Graduate School of Education, 80 % uczniów twierdzi, że ich osiągnięcia w nauce są dla rodziców ważniejsze niż ich szczęście.

Możemy w takiej sytuacji powiedzieć – „No tak, ale to ankieta przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych, a nie w Polsce!”. Zgadza się, ale przypominam, że to właśnie u nas powodem do dumy jest określenie „piątkowy uczeń”.

Inny przykładem niemal obsesyjnej „troski” o oceny dziecka jest sprawa omawiana w artykule “The Downside of Checking Kids’ Grades Constantly”, który ukazał się na łamach New York Times’a. Autorka publikacji Jessica Lahey opisuje sytuację, w której rodzice tak często kontrolowali oceny swoich dzieci, że poszczególne okręgi szkolne wprowadziły dla nich limit otwarć dziennika elektronicznego!

JAKIE MOGĄ BYĆ KONSWEKENCJE NADMIERNEJ „TROSKI” O OCENY?

Wedle badań przeprowadzonych przez Jennifer Crocker, psycholożkę z wydziału Institute for Social Research  Uniwersytetu Michigan, około 80 %, studentów, którzy uczestniczyli w jej badaniu, opierało poczucie własnej wartości na dokonaniach akademickich. Oglądali siebie przez pryzmat ocen i osiągnięć naukowych. To one były dla nich wyznacznikiem tego kim są, to one napędzały ich do działania. Klasyczny przykład motywacji zewnętrznej!  

Najbardziej niepokojący wydaje się jednak fakt, do czego niskie poczucie własnej wartości owych studentów doprowadziło. Uskarżali się oni na „stres, złość, problemy z nauką, konflikty w związkach”, donosili także o kłopotach z „narkotykami i alkoholem oraz symptomami problemów żywieniowych”.

JAKIE SĄ ROZWIĄZANIA?

Na całym świecie, również w Polsce, istnieją szkoły, z których wyeliminowano ocenianie.  Są to np. szkoły waldorfskie, demokratyczne oraz te opierające się na modelu wymyślonym przez Marię Montessori. Charakteryzują się one m.in. indywidualnym podejściem, dzięki któremu uczniowie nie otrzymują klasycznego feedbacku w formie oceny, ale feedback „spersonalizowany”. Jest on skonstruowany tak aby „wyciągać” z uczniów to co najlepsze oraz w mało inwazyjny sposób nakierowywać na obszary wymagające poprawy i rozwoju.

Niestety szkoły takie są w większości prywatne, a czesne bardzo często nie należy do najniższych. Co robić w sytuacji, w której nie możemy pozwolić sobie na edukowanie dziecka w takiej szkole?

Przede wszystkim rozmawiać! Sprawdzać w jakich obszarach nasze dziecko czuje się pewnie, a co sprawia mu kłopot. Dopytywać w czym leży problem. Nie nastawiać go na motywację zewnętrzną w formie oceny, a na motywację wewnętrzna – samorozwój.

Właśnie na niego stawiamy w Ognisku Online. Nie uczymy, ale zaciekawiamy, Zachęcamy do autonomicznych poszukiwań, do eksperymentowania. Zależy nam na rozbudzaniu głodu kreatywności i wiedzy, nie zaś na tym aby dzieci oceniałby same siebie przez pryzmat niewiele znaczących cyferek.

Lubimy holistyczne podejście do edukacji. Chcemy aby dzieci uczył się poprzez praktykę, rozwijały swój charakter i umiejętności społeczne, żeby myślały i odczuwały. Jeżeli Wy i Wasze dzieci chcecie przekonać się jak wyglądają nasze zajęcia, to koniecznie zapiszcie się na naszą bezpłatną lekcję aktorstwa na żywo pt. „Ogień Olimpu” przeznaczoną dla dzieci w wieku 9-12 lat, która odbędzie się już 10 maja o godzinie 19:00. Zapraszamy 

KONTAKT: 

Chcesz poznać więcej szczegółów

napisz do nas: ania@ogniskoonline.pl

lub zadzwoń: +48 605 995 259