OSOBOWOŚĆ DZIECKA – JAK MOGĄ KSZTAŁTOWAĆ JĄ ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE?

Osobowość nie jest tym samym co charakter ani temperament. Nad pewnymi jej elementami można pracować. Poczucie własnej wartości, wytrwałość w dążeniu do celu, cierpliwość, czy inteligencja emocjonalna, to tylko niektóre cechy, których rozwój wspomaga zaangażowanie w tworzenie sztuki.

POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

Poczucie własnej wartości powinno budować się w dziecku od najmłodszych lat. Dlaczego? Idealną odpowiedzą jest stare polskie porzekadło – „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. To czego nauczymy się będąc dzieckiem, zostanie z nami na całe życie.

Dzieciństwo i okres adolescencji to czas, w którym wiele bodźców i czynników może podkopywać w dziecku wiarę w jego możliwości – nowe środowisko, nowe znajomości, nowe wyzwania. Wszystkie „nowości” są dla dziecka potencjalnym źródłem stresu. W końcu nie ma ono pewności jak przyjmie je grupa rówieśnicza, ani z jakim nastawieniem podejdzie do niego nauczyciel. Negatywny feedback może zaniżać samoocenę.

W przeciwieństwie do obowiązkowych zajęć szkolnych, w których dziecko musi znać precyzyjne odpowiedzi, edukacja artystyczna daje gigantyczną możliwość pozytywnego feedbacku. W końcu w sztuce nie chodzi o wiedzę, a wyrażanie siebie i swoich emocji, o kreowanie własnej wizji świata.

„Inicjatywy promujące zaangażowanie dzieci w sztukę mogą stanowić praktyczny i skuteczny sposób na podwyższenie u dzieci poczucia własnej wartości” – twierdzą Hei Wan Mak i Daisy Fancourt z University College London.

No dobrze, a co jeśli rodzice nie chcą aby ich dzieci zostały artystami, albo twierdzą, że nie są one artystycznie uzdolnione? Otóż nie muszą!

„Ogólnie rzecz biorąc, odkryliśmy, że aby zaistniał związek z poczuciem własnej wartości, nie jest konieczne aby dzieci były w sztuce dobre. Kluczem wydaje się być zaangażowanie, a nie talent ” – twierdzą Hei Wan Mak i Daisy Fancourt

INTELIGENCJA EMOCJONALNA i KREATYWNOŚĆ

Sztuka i emocje są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Dzięki zajęciom aktorskim dziecko może np. nauczyć się rozróżniania i rozumienia własnych emocji, a nawet ich regulowania. Zwiększa to również poziom jego empatii.

Zajęcia artystyczne w pewien sposób przygotowują dziecko na emocjonalne wzloty i upadki. Kiedy dziecko tworzy (w jego mniemaniu) nieudany rysunek, dużo łatwiej jest narysować go drugi raz. Nie wymaga to tłumaczeń, ani objaśnień. Nie jest to związane z żadnymi konkretnymi regułami. Inaczej rzecz ma się np. z rozwiązywaniem zadania matematycznego. W tym przypadku „podniesienie się po porażce” nie jest już tak łatwe.

Negatywne emocje, które mogą towarzyszyć uprawianiu sztuki dużo łatwiej rozładować. Nie tylko dzieciom, ale również dorosłym. Sergio Agnoli z włoskiego  Marconi Institute for Creativity twierdzi, że Vincent van Gogh  „był w stanie wydobyć energię z głębokiej frustracji, aby stworzyć jedne z najpiękniejszych dzieł sztuki, jakie zna nasz świat”.

Włoski badacz wskazuje również na silne powiązania inteligencji emocjonalnej i kreatywności. Według przeprowadzonych przez niego badań, ludzie o niskiej inteligencji emocjonalnej podczas stresujących sytuacji łatwiej się rozpraszają. Spada też ich twórcza „wydajność”. Kiedy w podobnej sytuacji znajdują się ludzie o wysokiej inteligencji emocjonalnej, ich kreatywność rośnie.

Każde dziecko znajdzie się kiedyś w stresującej sytuacji, podczas której będzie musiało rozwiązać jakiś problem. Umiejętność zapanowania nad emocjami i kreatywnego podejścia do sprawy z pewnością okaże się wtedy przydatna.

CIERPLIWOŚĆ i WYTRWAŁOŚĆ

Cierpliwość i wytrwałość to niezwykle pozytywne cechy charakteru. Zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Niecierpliwość może powodować np. frustrację, wybuchy płaczu lub napady złości. Brak wytrwałości może skutkować np. szybkim zniechęcaniem się do poszczególnych działań.

Dr. Jennifer Roberts z Uniwersytetu Harvarda w swoim artykule „The Power of Patience” stwierdza, że sztuka nie tylko wymaga cierpliwości, ale również jej uczy.

Trudno nie się zgodzić patrząc na to ile cierpliwości trzeba wykazać choćby przy żmudnym wypełnianiu kolorowanki, mozolnych próbach opanowania umiejętności gry na instrumencie, albo przy nauczeniu się na pamięć swoich kwestii do przedstawienia.

Dr. Roberts uważa, że „teraz, gdy na ogół nie trzeba czekać na rzeczy, cierpliwość staje się aktywnym i pozytywnym stanem poznawczym. Cierpliwość nie oznacza już braku władzy – być może teraz cierpliwość to potęga”.

TRENING KREATYWNOŚCI

Rozwijanie osobowości dzieci w wieku 9-12 lat było naszą myślą przewodnią podczas tworzenia kursu Trening Kreatywności. Jako zawodowi pedagodzy i aktorzy doskonale zdajemy sobie sprawę z roli jaką teatr może odegrać w rozwoju dziecka.

Kurs zaplanowaliśmy tak, aby przede wszystkim mógł on wzmacniać w dzieciach ich poczucie własnej wartości. Jednym z takich elementów są prace domowe, które dzieci mogą realizować po zakończeniu lekcji i modułów.

Z naszej perspektywy daje to możliwość otrzymania pozytywnego feedbacku. Sztuki, zwłaszcza tej wykonywanej przez dzieci, nie powinno się negatywnie oceniać. Skoro chodzi w niej o wyrażanie siebie, swojego ja, swoich własnych emocji, to każdy ma prawo tworzyć wedle własnej wizji. My staramy się tylko naprowadzać naszych Ogniskowiczów na odpowiednie tematy, a potem pozwolić im opowiadać o nich za pomocą ich wyobraźni.

Inną częścią kursu, która niesłuchanie może rozwinąć w dzieciach poczucie własnej wartości, są spotkanie w formie telekonferencji. Tam dzieci mogą proponować własne pomysły na sceny, wyrażać siebie w improwizacji, a także w kreatywny sposób, wspólnie z rówieśnika w rozwiązywać teatralne problemy i zagwozdki.

Aktorstwo to emocje. Im także poświęcona jest część kursu. Będziemy uczyć się czym są, jak działają i jak możemy nad nimi zapanować. Taka umiejętność samoregulacji emocji może okazać się dzieciom niezwykle przydatna, nie tylko na scenie, ale przede wszystkim w życiu.

Cierpliwości i wytrwałości z pewnością można nauczyć się podczas modułów poświęconych tańcowi, pisaniu scenariusza, tworzeniu scenografii i teatru formy. To właśnie tam dzieci będą miały okazję na powtarzanie prostych choreografii, wymyślanie własnych historii, misterne konstruowanie scenografii, czy teatru cieni.

Jeżeli uznajesz, że kurs TRENING KREATYWNOŚCI jest dobrym sposobem na rozwój Twojego dziecka, albo chcesz dowiedzieć się o nim więcej, to gorąco zapraszamy do odwiedzenia naszej strony. 

KONTAKT: 

Chcesz poznać więcej szczegółów

napisz do nas: ania@ogniskoonline.pl

lub zadzwoń: +48 605 995 259