SKUPIENIE, KOORDYNACJA, WIELOZADANIOWOŚĆ – czyli jak umuzykalnienie wpływa na rozwój dziecka?

Muzyka towarzyszy nam wszędzie. W domu, sklepie, pracy, czy w samochodzie. Bardzo często nawet jej nie zauważamy. Traktujemy jako wypełniacz ciszy, albo czynimy z niej rozgadanego towarzysza podróży. Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy jak wielką rolę odgrywa ona w rozwoju mózgu, ciała i kształtowaniu osobowości. Zwłaszcza u dzieci!

MUZYKA, a rozwój komunikacji

Jedno z najistotniejszych badań dotyczących wpływu muzyki na rozwój mózgu, przeprowadzili naukowcy z wydziału Brain and Creativity na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Eksperyment wspomagały również dwa inne kalifornijskie podmioty: Los Angeles Philharmonic Associations, a także Heart of Los Angeles (instytucja zapewniająca dzieciom i młodzieży dostęp do darmowych zajęć artystycznych, akademickich i sportowych).

Jednym z pierwszych etapów badania było rozdzielenie dzieci na dwie grupy. Pierwsza uczestniczyła w intensywnym treningu piłkarskim, druga w intensywnym „treningu” muzycznym. Podczas dwóch lat, w trakcie których przeprowadzano eksperyment,  dzieci poddawane były testom behawioralnym, badaniom mózgu za pomocą rezonansu magnetycznego i  elektroencefalografu. Wnioski były jednoznaczne.

Dzieci, które w wieku 6/7 lat trafiły do grupy muzycznej miały  lepiej rozwinięty układ słuchowy, co jest związane z ogólnym przetwarzaniem dźwięku. Ten fakt z kolei ma ogromny wpływ na komunikację, rozwój mówienia, a nawet czytania!

Potwierdza to również National Association of Music Merchants Foundation. Wedle nich edukacja muzyczna ma ogromny wpływ na zapamiętywanie informacji werbalnych, wzmacnia kompetencje językowe, a także… matematyczne.

Choć wpływ muzyki na rozwój umiejętności matematycznych nie jest oczywisty dla wszystkich badaczy, znaczna część środowiska naukowego skłania się do tej hipotezy. Jedną z takich osób jest Denny Gulick, profesor matematyki Uniwersytetu Maryland. „Związek jest taki, że – jest to mój sposób myślenia, a myślałem o tym przez kilka dekad – są schematy (w muzyce), zwłaszcza w muzyce Jana Sebastiana Bacha. […] W matematyce jest również wiele schematów. Właściwie cała matematyka oparta jest na schematach.”.

MUZYKA, a rozwój ciała i procesów poznawczych

Jak się okazuje muzyka ma również gigantyczny wpływ nie tylko na rozwój dziecięcego mózgu, ale i ciała. Doskonale opisała to Dr. Dennie Palmer Wolf w swojej pracy „Why Making Music Matters”, która powstała we współpracy z Carnegie Hall’s Weill Music Institute. Badaczka uważa, że okres pomiędzy narodzinami, a piątym rokiem życia, jest dla dzieci kluczowy jeśli idzie o rozwój mózgu i ciała. „Nawet proste gry, piosenki i zabawy rozwijają u niemowląt i małych dzieci koordynację mózgu i ciała” – twierdzi Wolf. „Tworzenie muzyki – zwłaszcza jeśli obejmuje wystukiwanie, klaskanie, podskakiwanie i taniec – rozwija prawidłową i silną kontrolę motoryczną” – dodaje badaczka.

Choć lekcje Ogniska Online związane są z aktorstwem, nie brakuje w nich muzyki. Przewija się ona w formie różnych zadań. W Kursie Kreatywności dla Dzieci „MALI AKTORZY” pojawia się m.in. moduł „CZUJ MUZYKĘ”. Jednym z zadań jest interpretowanie muzyki ciałem. Dzieci muszą wyrazić emocje zawarte w klasycznych utworach, a także ruchem  zinterpretować pewne zjawiska pogodowe i przyrodnicze.

 

Muzyka wspiera również rozwój funkcji wykonawczych, czyli umiejętności i procesów poznawczych, które potrzebne są nam do regulowania zachowań. Według Nadine Gaab (badaczki pracującej dla Laboratories of Cognitive Neuroscience w Boston Children’s Hospital) dzieci i dorośli, którzy przeszli przez „trening” muzyczny, mają znacznie większe umiejętności związane właśnie z funkcjami wykonawczymi. Pozwala im to na efektywnie planowanie, ułatwia koncentrację, zapamiętywanie, rozwija  wielozadaniowość.

Fakt ten został również potwierdzony podczas panelu „Music and the Brain”  organizowanego przez The National Institutes of Health oraz John F. Kennedy Center for the Performing Arts.

Jednym z podstawowych elementów każdej z naszych lekcji LIVE jest śpiewanie piosenki. Dzieci otrzymują jej tekst wcześniej, aby porządnie się do tego zadania przygotować. Ponieważ głównymi tematami piosenek są emocje, zależy nam na tym, aby dzieci nie śpiewały tak po prostu, ale spróbowały owe emocje odegrać.

Sporo wysiłku musi również zostać złożone w koncentrację. Podczas lekcji LIVE, dziecko słyszy piosenkę po razy pierwszy, musi więc porządnie się skupić, żeby zaśpiewać ją równo wraz z aktorami. Proste zadanie z piosenką niewiarygodnie wpływa na rozwój wielozadaniowości dziecka.

Nie wszystkie dzieci lubią śpiewać, więc skłonienie ich do takiego wysiłku brzmi na niewiarygodnie trudne zadanie. Tu z pomocą przychodzi fabuła lekcji. Odśpiewanie piosenki zazwyczaj ma kluczowy wpływ na rozwój wydarzeń np. dzięki niej uczy się bohatera emocji, albo uwalnia go z opresji. Dzieci zaangażowane w rozwój wypadków, śpiewają, a śpiew ten przychodzi im z łatwością.

W końcu kto nie chciałby zaśpiewać poniższej, świątecznej piosenki z Panem Skarpetą, Panią Rękawiczką, Elfem Okruszkiem, czy francuską podróżniczką Jacqueline?

KONTAKT: 

Chcesz poznać więcej szczegółów

napisz do nas: ania@ogniskoonline.pl

lub zadzwoń: +48 605 995 259