Jak się okazuje muzyka ma również gigantyczny wpływ nie tylko na rozwój dziecięcego mózgu, ale i ciała. Doskonale opisała to Dr. Dennie Palmer Wolf w swojej pracy „Why Making Music Matters”, która powstała we współpracy z Carnegie Hall’s Weill Music Institute. Badaczka uważa, że okres pomiędzy narodzinami, a piątym rokiem życia, jest dla dzieci kluczowy jeśli idzie o rozwój mózgu i ciała. „Nawet proste gry, piosenki i zabawy rozwijają u niemowląt i małych dzieci koordynację mózgu i ciała” – twierdzi Wolf. „Tworzenie muzyki – zwłaszcza jeśli obejmuje wystukiwanie, klaskanie, podskakiwanie i taniec – rozwija prawidłową i silną kontrolę motoryczną” – dodaje badaczka.
Choć lekcje Ogniska Online związane są z aktorstwem, nie brakuje w nich muzyki. Przewija się ona w formie różnych zadań. W Kursie Kreatywności dla Dzieci „MALI AKTORZY” pojawia się m.in. moduł „CZUJ MUZYKĘ”. Jednym z zadań jest interpretowanie muzyki ciałem. Dzieci muszą wyrazić emocje zawarte w klasycznych utworach, a także ruchem zinterpretować pewne zjawiska pogodowe i przyrodnicze.
Muzyka wspiera również rozwój funkcji wykonawczych, czyli umiejętności i procesów poznawczych, które potrzebne są nam do regulowania zachowań. Według Nadine Gaab (badaczki pracującej dla Laboratories of Cognitive Neuroscience w Boston Children’s Hospital) dzieci i dorośli, którzy przeszli przez „trening” muzyczny, mają znacznie większe umiejętności związane właśnie z funkcjami wykonawczymi. Pozwala im to na efektywnie planowanie, ułatwia koncentrację, zapamiętywanie, rozwija wielozadaniowość.
Fakt ten został również potwierdzony podczas panelu „Music and the Brain” organizowanego przez The National Institutes of Health oraz John F. Kennedy Center for the Performing Arts.
Jednym z podstawowych elementów każdej z naszych lekcji LIVE jest śpiewanie piosenki. Dzieci otrzymują jej tekst wcześniej, aby porządnie się do tego zadania przygotować. Ponieważ głównymi tematami piosenek są emocje, zależy nam na tym, aby dzieci nie śpiewały tak po prostu, ale spróbowały owe emocje odegrać.
Sporo wysiłku musi również zostać złożone w koncentrację. Podczas lekcji LIVE, dziecko słyszy piosenkę po razy pierwszy, musi więc porządnie się skupić, żeby zaśpiewać ją równo wraz z aktorami. Proste zadanie z piosenką niewiarygodnie wpływa na rozwój wielozadaniowości dziecka.
Nie wszystkie dzieci lubią śpiewać, więc skłonienie ich do takiego wysiłku brzmi na niewiarygodnie trudne zadanie. Tu z pomocą przychodzi fabuła lekcji. Odśpiewanie piosenki zazwyczaj ma kluczowy wpływ na rozwój wydarzeń np. dzięki niej uczy się bohatera emocji, albo uwalnia go z opresji. Dzieci zaangażowane w rozwój wypadków, śpiewają, a śpiew ten przychodzi im z łatwością.
W końcu kto nie chciałby zaśpiewać poniższej, świątecznej piosenki z Panem Skarpetą, Panią Rękawiczką, Elfem Okruszkiem, czy francuską podróżniczką Jacqueline?