WYOBRAŹNIA – DLACZEGO DZIECI POWINNY NAD NIĄ PRACOWAĆ?

Rozwój emocjonalny i fizyczny, umiejętność krytycznego myślenia, a także zdolność rozwiązywania problemów. To tylko niektóre korzyści płynące z tzw.  imaginative plays, czyli gier i zabaw bazujących na dziecięcej wyobraźni.

TRENING DOROSŁOŚCI

Co łączy wymyślanie nieistniejącego przyjaciela, zamienianie niebieskiego kocyka we wzburzony ocean oraz zabawę w „policjantów i złodziei”? Odpowiedź jest prosta – WYOBRAŹNIA. Rzadko kiedy zdajemy sobie jednak sprawę, że te niewinne dziecięce zabawy potrafią przygotować nas na dorosłość.

Pierwszym istotnym elementem takich gier i zabaw są emocje. Dzieci są niesamowicie zdolnymi aktorami. To co zawodowcom przychodzi z trudem, one potrafią zrobić właściwie na pstryknięcie. Zagrać scenkę, w której dziecko zaśmieje się na zawołanie? Proszę bardzo. Odegrać inną, pełną płaczu i łez? Nie ma problemu. Jak się okazuje, jest to nie tylko świetna zabawa, ale i nauka.

Określenie emocji, zrozumienie dlaczego się je odczuwa, znalezienie ich w sobie, a potem wiarygodne „odegranie”, to gigantyczny nakład pracy. To nad czym zawodowy aktor pracuje czasem miesiącami, dziecko potrafi zrobić podczas zwykłej zabawy teatralnej, która nie odbywa się  na scenie lub przed kamerą, a w piaskownicy bądź we własnym pokoju.

Zabawa ta  przynosi niewyobrażalne korzyści. Dziecko zaczyna dostrzegać emocje, rozumieć czym są, dowiaduje się także, że inni również je odczuwają. To rozwija jego empatię, zrozumienie innych, a to wpływa z kolei na umiejętności społeczne – np. nawiązywanie relacji, czy odnalezienie się w grupie.

Temat wyobraźni i jej pozytywnego wpływu na emocje dzieci pojawił się jakiś czas temu w brytyjskim The Telegraph. Autor artykuły powołuje się na pracę „Pretend and Physical Play” (w wolnym tłumaczeniu „Udawanie i zabawa fizyczna”), czyli opis badań przeprowadzonych przez Erica Lindsay’a z Pennsylvania State University Bersk i Malindę Colwell z Texas Tech University. Zdaniem dziennikarza amerykańscy badacze, „zaobserwowali, że dzieci, które angażują się w zabawę z wyobraźnią, wykazują większe zaangażowanie emocjonalne, troskliwość i zrozumienie, oraz mniej negatywną ekspresję emocjonalną, taką jak egoizm i złość, a także osiągają wyższe wyniki w testach regulowania i zrozumienia emocji”.

Drugą korzyścią wynikającą z imaginative plays, jest rozwój dziecięcej kreatywności, a z nim łączy się z kolei umiejętność rozwiązywania problemów. Włożysz do ręki dorosłej osoby wieszak i zapytasz ją „Jak za pomocą tego wieszaka mógłbyś/mogłabyś wydostać się z bezludnej wyspy po środku oceanu?”. Odpowiedzią będzie…cisza lub wzruszenie ramionami. Kreatywne dziecko znajdzie inne rozwiązanie – „Wykorzystam ten wieszak jako hak i przyciągnę nim najbliższy ląd” lub „Wykopie nim tunel pod oceanem i dostanę się do domu”.

Choć nie są to rozwiązania prawdopodobne, to jednak świadczą o tym, że dziecko eksploruje zupełnie inne rejony niż osoba dorosła. Czy to źle? Przeciwnie.

Kiedy Jeff Bezos, obecnie najbogatszy człowiek świata, zakładał swoją księgarnie internetową Amazon, wszyscy pukali się w głowę. Nikt nie wierzył, że Internet jest dobrym miejscem na sprzedaż książek. Bezos, prywatnie miłośnik serialu science-fiction „Star Trek”, miał jednak wręcz kosmiczny pomysł, który wymykał się z powszechnie przyjętego, bezpiecznego schematu. „Kreatywność wymaga odwagi, by odpuścić sobie to co pewne” twierdził Erich Fromm.

„Mówiąc prosto, wyobraźnia to zdolność do tworzenia wizualnych obrazów okiem umysłu, co pozwala nam na badanie wszelkiego rodzaju obrazów i idei, bez ograniczeń świata fizycznego. W ten sposób dzieci zaczynają rozwijać umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów, znajdują nowe możliwości, nowe sposoby widzenia i bycia, co rozwija istotne umiejętności w kwestii krytycznego myślenia, które będą dla dziecka pomocne w trakcie jego całego życia” – twierdzi psycholog dziecięcy – Sally Goddard Blythe

Trzecia korzyść jaka płynie z gier i zabaw opartych na wyobraźni, to rozwój motoryki, umiejętności komunikacyjnych i posługiwanie się językiem. W trakcie odgrywania scen, dzieci wcielają się w różne postaci. Nie są to wyłącznie ludzie, ale również zwierzęta, chmury, drzewa, sufit, czy kolor niebieski. Zagranie każdej z nich wymaga użycia ciała. Dzieci muszą poruszać się w inny sposób – skaczą, czołgają się, imitują latanie bądź unoszenie się w powietrzu.

To momentami ciężki trening fizyczny, którego w ogóle nie odczuwają, ponieważ skrywa się on pod płaszczykiem zabawy. To również doskonały sposób na przełamanie pewnych fizycznych barier. Bardzo często dziecko boi się, że może nie potrafić wykonać określonego ruchu – np. wysokiego skoku. Problem znika w momencie kiedy odgrywa rolę kangura lub żaby. Dziecko skacze wysoko, bo kompletnie nie myśli o tym, że nie potrafi, a o tym, że w taki sposób zachowuje się postać.

Odgrywanie ról wpływa również na rozwój języka i umiejętności komunikacyjnych. Dzieci wcielając się w jakąś postać próbują mówić w inny sposób. Szukają słownictwa, przypominają sobie jakich słów lub zwrotów używają bohaterowie filmów, rodzice, nauczyciele albo lekarz. Zmieniają głos i rytm mówienia. Próbują zrozumieć jakie emocje i intencje kryją się pod wypowiadanym tekstem.

WYOBRAŹNIA W KURSIE KREATYWNOŚCI „MALI AKTORZY”

Słowo wyobraźnia towarzyszyły nam od początku przygotowywania kursu kreatywności „Mali Aktorzy”. Już w pierwszym Module dzieci trafiają na powierzchnie nieznanej planety, gdzie wyobraźnia służy im do zabijania nudy – gry w tenisa nieistniejącą rakietą lub tworzenia muzyki za pomocą nieistniejących instrumentów. 

Odgrywanie scen jest jednym z najistotniejszych elementów kursu. Dzieci mają okazję wcielać się w dziesiątki postaci, co daje im możliwość obcowania z wieloma emocjami. Podczas scen wielokrotnie dowiadują się o nazwach emocji, ich cechach, znaczeniu, a także sytuacjach, w których są odczuwane.

Z emocjami związany jest nawet Moduł poświęcony interpretowaniu muzyki ciałem. Dzieci muszą uważnie wsłuchać się w utwór muzyczny, w drzemiące w nim emocje, a potem odtworzyć je za pomocą własnego ciała. Ćwiczenia związane z ruchem pojawiają się również w innym Module, gdzie dzieci muszą wcielać się w role sportowców i dostosowywać swoje ciało do dyscyplin, którymi owi sportowcy się zajmują.

Największa część kursu poświęcona jest jednak kreatywności w różnych wariantach – animowanie przedmiotów codziennego użytku, tworzenie scenografii i charakteryzacji rozwiązywanie konfliktów, wymyślanie własnych historii, to tylko niektóre z zadań, które pojawiają się w kursie kreatywności „Mali Aktorzy”.

Jeżeli chcecie aby Wasze dzieci rozwijały swoją wyobraźnią kreatywność, pracowały nad rozróżnianiem i rozumieniem emocji, wzbogacały słownictwo i umiejętności komunikacyjne, to koniecznie zapiszcie je do II edycji naszego kursu  kreatywności „Mali Akotrzy”.

KONTAKT: 

Chcesz poznać więcej szczegółów

napisz do nas: ania@ogniskoonline.pl

lub zadzwoń: +48 605 995 259